Komentar

Kolumna Matjaža Lemuta: Spoznaj svoje zmožnosti, šele nato prideluj vino!

 
Blog Novice
12.03.2018 08:00
avtor

Kolumna Matjaža Lemuta: Spoznaj svoje zmožnosti, šele nato prideluj vino!

Večina evropskih vinskih zakonodaj opredeljuje vino kot pridelek vinograda, ne kot izdelek živilske industrije. S stališča vinogradniške, vinarske panoge je to seveda super, saj si s tem zagotavlja poseben status v družbi.

Kljub vsemu je verjetno vsem jasno, da steklenice z vinom ne rastejo na vinski trti in da je dobro vino poleg narave odvisno od ogromnega števila človeških dejavnikov. Pogosto opažam, da pivca zanima bolj poduhovljen del ustvarjanja. Za nas vinogradnike je vendarle zelo pomembno tudi pragmatično razmišljanje in obvladovanje celote.

Med vinarjem in porabnikom, ki kupuje naše vino, je neka povezava, pot, katere večji del naj bi tekel v vinogradu. Ta je pod milim nebom in na njej se - predvsem zaradi nepredvidljivega vremena - le redko dogaja to, kar si želimo. Dober vinogradnik vinar si prizadeva, da ob trgatvi pripelje v klet tako grozdje, da ga s čim manj enološkimi nadgradnjami predela v vino s kupcu prepoznavno identiteto.

Če vinogradniku ne uspe slediti naravi, se običajno zgodijo intenzivni enološki prijemi v kleti, ali pa mora vino iskati novega kupca zaradi neprepoznavnosti oziroma spremenjene identitete. Seveda vinar ne more vsega nadzorovati, če pa se zaveda svojih zmožnosti, lahko pozitivne poudari, negativnim pa se prilagodi.

Vinar si ne more privoščiti vsakoletnega iskanja novega kupca!

Velikokrat je v vinu mogoče prepoznati prevelike ambicije in premajhno zavedanje lastne tehnične in finančne omejenosti, pa tudi pomanjkanje znanja in izkušenj. Zavedanje stanja v vinogradu (širina asortimenta, gostota sajenja, vrsta tal, obvladovanje vinogradniških del) in v kleti (velikost maceracijske in zorilne posode, vrsta in velikost preše, črpalke, način stekleničenja, skladiščni prostori, odtoki, topla voda) je zelo pomembno. 

Pri manjših vinogradnikih je se posebej pomembna verbalna, komunikacijska sposobnost umestitve na trg. Zelo specifična vina z nišno identiteto lahko dolgoročno tržijo samo glasne, karizmatične osebe.

Ogromno vlogo igra tudi denar, s katerim obvladujemo najprej delovno silo, še bolj pa je pomemben za obvladovanje zalog ob zorenju vina in stroškov trženja. Nekaj oziroma nekdo mora plačati tudi vodo in elektriko, saj je likvidnost zakon.

Dober vinar se vsega naštetega zaveda, preden se odloči za dejavnost, medtem ko identiteto vina in vinske hiše prilagodi svojim zmožnostim. Tako ne bo stekleničil desetih vrst vina, če je majhen; ne bo prideloval bogatih vin, če nima dobrih vinogradniških leg in nima dovolj delovne sile za dela v vinogradu. Tudi svežih belih vin ne bo vinificiral v lesenem sodu in v kleti brez tople vode. Prav tako motnega vina ne more prodajat tisti, ki je prepričan, da je bistro najboljše, in ki ne zna prepričati, da je vino super prav zaradi tega, ker je samosvoje. 

Marsikdaj prevlada strast pa tudi zasvojenost, ki kot vsaka pelje k hitremu koncu! Za kupca je ta seveda dobrodošla, saj mu, pa čeprav le za kratek čas, prinaša zanimiva ekstremna vina. Ne zanima ga, ali bo vinogradnik preživel. Izkorišča razmere na trgu!

Kje je zdaj tu bistvo in kaj je mogoče narobe?

Prepogosto nas vinarje zavede strast, in ker je večina vinarjev moškega spola, tudi zadovoljevanje moškega ega. Preveč? Če pomislimo na prihodnost, zagotovo.

Vinogradništvo in vinarstvo sta resna dejavnost in bilo bi dobro, da bi kdajpakdaj pozabili na čustva.

 

Matjaž Lemut je avtor in solastnik vin Tilia Estate - Hiša pinotov. Vinarsko in vinogradniško pot je začel s praksami v vipavski zadružni kleti, Švici in Kaliforniji. Je agronom, ki deluje kot enolog. Je tudi svetovalec, ki znanje in izkušnje deli marsikje v Sloveniji in na Hrvaškem. Ukvarja se tudi s predavanji za domačo in tujo strokovno ter laično javnost. Zanimajo ga identiteta in kreiranje vina v odnosu med vinarjem in kupcem ter kontrasti, ki nastajajo v svetovni vinski produkciji.

 

Komentarji izražajo stališča avtorja, in ne nujno stališča uredništva O vinu.si.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.