Vipavska dolina na pragu trajnostnega in butičnega turizma

 
Članek Novice
17.05.2019 08:00
avtor

Vipavska dolina na pragu trajnostnega in butičnega turizma

V Razvojni agenciji ROD Ajdovščina že 20 let snujejo, koordinirajo in izvajajo projekte, ki so usmerjeni v spodbujanje integriranega (celostnega) razvoja Vipavske doline.
Vipavska dolina na pragu trajnostnega in butičnega turizma
Dvorec Zemono na vzpetini nad Vipavo že 13 let gosti odmevno dvodnevno prireditev Okusi Vipavske.
Foto: Jure Makovec

Pred letom dni je Lonely Planet, ena največjih medijskih hiš na svetu s področja potovalnega založništva in popotniških vodnikov, med deset krajev v Evropi, ki jih je popotnikom priporočil za obisk v lanskem poletju, uvrstil tudi Vipavsko dolino. Na deveto mesto.

Na lestvici so bili v družbi regij Emilija - Romanja v Italiji, Kantabrija v Španiji, Frizija na Nizozemskem in Provansa v Franciji, države Kosovo, grških Malih Kikladov ter škotskega mesta Dundee, litovske Vilne in Tirane v Albaniji. V obrazložitvi je pisalo, da je (še neodkrita) Vipavska dolina primerna za ljubitelje vina in pustolovščin, njene lepote pa je najbolje odkrivati na lokalno vodenih kolesarskih turah.

V Razvojni agenciji ROD Ajdovščina, kjer že 20 let snujejo, koordinirajo in izvajajo projekte, ki so usmerjeni v spodbujanje integriranega (celostnega) razvoja doline, pravijo, da so veseli, ker so tudi drugi prepoznali, kar domačini že vedo. »Da smo lepi in dobri, če ne najboljši. In da smo uspešni,« poudarja direktorica Brigita Habjan Štolfa. Tako priznanje po njenem mnenju seveda ne pomeni, da bodo spali na lovorikah, ampak zavezo, da bodo trdo delali tudi v prihodnje. »Predvsem da upravičimo zaupanje tistih, ki bodo na podlagi priznanja v bližnji prihodnosti obiskali Vipavsko dolino, dolgoročno pa so taka priznanja motivacija ponudnikom in hkrati zaveza, da bodo tudi v prihodnje delali dobro.«

Eno glavnih orožij Vipavske doline so vinarji

V Razvojni agenciji ROD vidijo temeljno vrednoto v povezovanju, ki ustvarja dolgoročne vezi. Pred 13 leti so se soočili z izjemnim izzivom in povezali vinarje Vipavske doline, da bi skupaj pripravili projekt, ki bo pomenil vrhunsko predstavitev najboljšega iz vipavskih kleti. Dvodnevni festival je z leti rasel, se spreminjal, do danes pa je ohranil glavni namen prireditve. Letos se je na Okusih Vipavske predstavilo 45 vinarjev, ki so obiskovalcem v okušanje ponudili več kot sto vrst vin iz Vipavske doline.

Prireditev pa je tudi priložnost, da obiskovalci Vipavsko dolino spoznajo nekoliko drugače, skozi njene prelestne okuse, v katerih se zrcalita sonce in burja teh krajev. Vipavski vinarji medse vsako leto povabijo tudi goste, vinarje iz drugih dežel. Okolje Zemona, nekdanjega lovskega dvorca Lanthierijev, pa je prizorišče, kjer je mogoče zadovoljiti prav vse čute.

Dolina pa ne premore samo izjemnih vinarjev, ampak celo vrsto vrhunskih kuharskih mojstrov, ki svoje mesto najdejo tako na dvodnevnem festivalu na dvorcu Zemono kot tudi v kulinaričnem mesecu, ki poteka od druge polovice aprila do druge polovice maja v okviru festivala. Gostinci radi pobrskajo po starih receptih, se spomnijo kulinaričnih razmišljanj in ustvarjanja svojih babic in dedkov ter vse skupaj povežejo v odlično zgodbo s pridihom sodobnosti. 

In tudi na tem področju je Razvojna agencija ROD Ajdovščina letos naredila korak naprej. Februarja so namreč pripravili borzo lokalnih živil, na kateri so se srečali tako proizvajalci in predelovalci živil kot gostinci. Povezali so se in prve učinke tega sodelovanja smo lahko okušali že v letošnjem kulinaričnem mesecu.

»Na sedežu naše agencije smo postavili mize, kjer so se predstavili sirarji, oljkarji, rejci drobnice in drugi, na drugi strani pa so bili vsi gostinci, ki sodelujejo na kulinaričnem mesecu. Hodili so od mize do mize in se dogovarjali za dobavo surovin. Želeli smo, da, na primer, društvo rejcev drobnice proda vse jagenjčke domačim gostincem, ne pa v Italijo. In dejansko so se sklepali posli. Metka, ki pripravlja sirupe, se je povezala z Gostilno pri Lojzetu, Tončka, ki suši čaje, prav tako. To bo postala stalna praksa pred vsakim kulinaričnim mesecem,« je povedala Habjan Štolfova.

Tržna znamka Vipavska dolina vse bolj zaželena

Po lanskem priznanju Lonely Planeta so v Razvojni agenciji ROD skupaj z občino Ajdovščina tudi po glavni turistični sezoni zagnali poseben promocijski avtobus Burja bus, s katerim so nadaljevali promocijo Vipavske doline predvsem v tujini. Vmes, ko so bili na domači grudi, pa so avtobus izkoristili za promocijo domačih dogodkov. Eden takšnih je tudi sklop prireditev Vinski hrami Vipavske doline med martinom in božičem. »S tem tradicionalnim dogodkom podaljšujemo turistično sezono. To je primer dobre prakse. Ves mesec namreč cela Vipavska dolina deluje pod skupno blagovno znamko in skupno promocijo, pri čemer vsak kraj pripravi svoje vsebine,« pojasnjuje direktorica razvojne agencije. 

Velik uspeh pa že dosega tržna znamka Vipavska dolina in v tem okviru podznamka Izvorno iz Vipavske dolinekmetovalce vabijo k nakupu embalaže za sveže, nepredelano sadje, zelenjavo in poljščine s poreklom iz Vipavske doline. »To se dogaja zadnja štiri leta. Imamo zaboje različnih dimenzij, na njih je znak Vipavske doline, ob strani pa prazen prostor za navedbo posamezne kmetije. Zabojčki so trenutno še cenejši kot običajni, saj jih sofinancirajo občine. Pomembno pa je, da jim zagotovimo embalažo, ki ima dodano vrednost. Letos je tako veliko povpraševanje, da celotne organizacije kot razvojna agencija preprosto ne zmoremo več. Lani smo razdelili tri vlačilce. Zdaj je čas, da se stopi stopničko više, zato ponudnike spodbujamo, da bi se združili v konzorcij in sami skrbeli za embalažo. Ko se bodo za združevanje odločili, jim bomo vsekakor stali ob strani s svetovanjem in delom,« razlaga Habjan Štolfova. 

Do jeseni pa naj bi v okviru tržne znamke Vipavska dolina določili tudi pravilnike za certificiranje izdelkov. »Določili bomo osnovne pravilnike, kdaj gre za izvorno surovino (made in oziroma pridelano v Vipavski dolini) in kdaj za produkt (produced in – narejeno v Vipavski dolini) – takšni so, denimo, Fructalovi izdelki.«

Ne zatiskajo si oči pred podnebnimi spremembami

V Razvojni agenciji ROD pa gledajo tudi naprej in se soočajo z izzivi, ki jih čakajo. Zato že od leta 2017 teče evropski projekt Life ViVaCCAdapt Prilagajanje na podnebne spremembe v Vipavski dolini, ki ga financirata program Life in okoljsko ministrstvo. Eden glavnih dokumentov progama pa je strategija prilagajanja kmetijstva na podnebne spremembe v Vipavski dolini.

»Občina Ajdovščina je prva v Sloveniji, ki je sprejela strategijo prilagajanja podnebnim spremembam. Podnebne spremembe so dejstvo in bodo vplivale ne samo na kmetijstvo, temveč na celotno gospodarstvo, torej tudi na razvoj turizma. Strategija pa se osredotoča tudi na ukrepe za vzpostavitve namakalnih sistemov in zmanjšanje škode zaradi močnih vetrov,« pojasnjuje Habjan Štolfova.

Analiza in uvajanje zelenih protivetrnih pasov bosta zajemala merjenje in analizo vetrovnih razmer in značilnosti vetrov v Vipavski dolini ter analizo vpliva protivetrnih pregrad in izvedbo novega demonstracijskega območja zelenih protivetrnih pasov na površini tisoč kvadratnih metrov. Pri ukrepih za zmanjšanje rabe vode pa sta poglavitna razvoj in testiranje sistema odločanja o namakanju z razvito aplikacijo, ki bo pridelovalcem, vključenim v projekt, sporočila priporočeni čas in obrok namakanja, upoštevaje informacijo o vodozadrževalnih lastnostih tal, trenutni količini vode v tleh, potrebah rastlin po vodi glede na razvojno fazo in vremensko napoved.

»Zdaj kmetje namakajo na pamet oziroma na podlagi izkušenj. Mi pa bi radi, da se izkoristi tehnologija, ki bi dejansko povedala, kdaj je treba namakati. Če ARSO napoveduje za jutri dež, torej danes ni treba namakati. Ta aplikacija vse to omogoča. Urediti bo treba seveda tudi akumulacijsko jezero Vogršček. To so vse teme za naprej, za naslednjo perspektivo,« razlaga direktorica Razvojne agencije ROD Ajdovščina in dodaja, da je eno od glavnih vprašanj, ki si ga je treba postaviti, kako bodo razvijali turizem. »Množičnega si ne moremo privoščiti, saj bi hitro porušili naravno ravnotežje. Vipavska dolina je namreč zelo krhka. Mi moramo razmišljati o trajnostnem in butičnem turizmu.«

Če vas zanimajo novosti o vinu in vinarjih, se naročite na tedensko pismo urednika

 

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
VINO
Novice
Vanja Alič Novice Tri platinaste medalje v Brda, ena v Haloze

Največ najžlahtnejših Decanterjevih medalj je šlo v Brda, celotna bera pa je spet fenomenalna: štiri platinaste, štiri zlate, 41...

VINO
Novice
Redakcija O vinu Novice Destinacija Jeruzalem Slovenija osvaja domače in tuje turiste

Prleške občine so sredi aprila, pred velikonočnimi prazniki, pripravile Vikend odprtih vrat destinacije Jeruzalem Slovenija. V občinah...

VINO
Novice
Redakcija O vinu Novice Zakaj je pomembno, da penine pijemo iz pravih kozarcev?

Različne oblike kozarcev za različne penine.

VINO
Novice
Vanja Alič Novice Čisto vse, kar dajo gostom na krožnik, je pridelano doma

Cigojevi iz Vipavske doline so tipičen primer samooskrbne turistične kmetije. Redijo mangalice in druge prašiče, telice, kopune, imajo...

VINO
Novice
Redakcija O vinu Novice Nov gverilski bunker na Planini nad Ajdovščino

Nova klet ima skupaj dva tisoč kvadratnih metrov površin. Dve etaži sta vkopani v hrib, dve sta na površini. Celotna klet je zgrajena...

VINO
S hrano
Vanja Alič S hrano Chef Nikola Tadijanović: Negovalec istrske tradicije

Mladi hrvaški chef Nikola Tadijanović iz istrske restavracije Stari kaštel je trenutno na delovnem premoru na Norveškem, kjer se...

VINO
Novice
Jože Rozman Novice Devetič v čast modre frankinje

Na gradu Sevnica smo obiskali tradicionalni festival, posvečen slovenski avtohtoni sorti.